Na de vakantie jezelf én je organisatie naar een hoger niveau tillen? Train je focus en blijf jezelf ontwikkelen, menen psycholoog Mark Tigchelaar en ondernemer Alex Malone. Samen met Yacht geven ze tips om ná je vakantie impact te maken.
1. Work hard, rest harder
Als kenniswerker, bijvoorbeeld met financiële expertise, word je betaald om je hoofd te gebruiken, zegt Mark Tigchelaar, psycholoog, schrijver van het boek Focus Aan/Uit (2019) en directeur van de Focus Academy. “Het is een snelle wereld, waarin je soms gepusht wordt om alles uit jezelf te halen. Dat is deels leuk, maar je moet het wel aankunnen. Om dit vol te houden en na de zomer weer fris aan de slag te gaan, moet je ten eerste écht vakantie vieren tijdens je vakantie. Je hoofd heeft rust nodig. Ga dus niet mailen – dat is logisch – maar ook niet Instagrammen of inhoudelijke boeken lezen, want dat is net zo goed inspanning,”, zegt hij. “Ga lekker wandelen, met mensen kletsen over koetjes en kalfjes, dingen bezoeken, zolang je maar niet te veel je hoofd gebruikt.”
Terug op je (thuis)kantoor, mag je niet vergeten rust te blijven nemen. Veel mensen onderschatten hoe belangrijk rust is, maar je kúnt niet oneindig doorgaan. Tigchelaar: “Tijdens de lunch een meeting houden, of geen pauze nemen om mails te sturen, klinkt efficiënt, maar is eigenlijk hetzelfde als zeggen dat je te laat bent voor je afspraak en daarom maar doorrijdt zonder benzine te tanken.” Wie impact wil maken moet dus niet alleen hard werken, maar ook hard rusten.
2. Ontdek hoe je jezelf wilt ontwikkelen, maar blijf dicht bij jezelf
Wie wil blijven groeien – binnen of buiten de organisatie – wil waarschijnlijk nieuwe dingen leren. Je kunt je expertise vergroten door nieuwe, vakinhoudelijke kennis op te doen. Of je kunt je human skills verbeteren.
Voor financials zijn human skills de afgelopen jaren veel belangrijker geworden. De tijd dat je opvalt binnen organisaties met alleen vakkennis is voorbij. Het draait steeds meer om zaken als inlevingsvermogen, omgaan met complexe problemen, analyseren, netwerken en draagvlak creëren. Dat komt doordat er een transformatie gaande is binnen het financiële vak. Zo zijn er steeds meer technologische ontwikkelingen; naar schatting gaat technologie zo’n 70 procent van de processen binnen finance overnemen. Veel operationele taken verdwijnen en er ontstaat ruimte om van meerwaarde te zijn als adviseur of bijvoorbeeld bij de doorontwikkeling van data-analyse en procesverbetering.
Maar welke vaardigheden zijn het belangrijkst om te ontwikkelen? Yacht, het bedrijf dat ambitieuze interim professionals verbindt met vooruitstrevende organisaties, stelde een lijst samen met 6 futureproof (human) skills voor financials. Door deze skills te beheersen groei je op persoonlijk vlak en loop je voorop bij de transformatie binnen finance. Wil je weten welke futureproof vaardigheden financials nodig hebben? Download dan de whitepaper ‘Futurizing Finance’ van Yacht.
Hoewel human skills steeds belangrijker worden, mag je vakkennis natuurlijk niet vergeten. Vraag jezelf af in welke richting jij je inhoudelijk wilt ontwikkelen. Finance-functies draaien óf om het mede besturen, of het draaiende houden van de organisatie. Volgens Yacht is het belangrijk om uit je comfortzone te stappen en het maximale uit jezelf te halen om zo je organisatie vooruit te brengen. Pushing horizons, noemt Yacht dat. Maar, het is ook belangrijk om dicht bij jezelf te blijven. Bedenk vooral wat jíj wilt en niet wat een logische stap zou zijn in je loopbaan. Weet waar jouw meerwaarde ligt en wat voor organisaties daarbij passen.
Weet je nog niet welke kant je op wilt in je loopbaan? Dan mag je daar open over zijn. Dat zegt Alex Malone, eigenaar van Meetings in the Sun, een organisatie gericht op remote en hybride werken. “Veel mensen zijn bang om dat toe te geven, omdat ze denken dat het een zwaktebod is. Persoonlijk vind ik het elke keer binnen mijn eigen team erg sterk als medewerkers duidelijk aangeven dat ze een volgende stap willen zetten, maar nog niet zo goed weten welke. Daaruit blijkt dat je vertrouwen hebt in je manager én dat je bereid bent jezelf te ontwikkelen binnen de organisatie.”
Stel jezelf vragen zoals: waarom doe je het werk dat je nu doet? Wat vind je er leuk aan? Komen jouw kwaliteiten daarin genoeg naar voren? Is het uitdagend genoeg? Kost het je energie of levert het je energie op? Malone: “Dit zijn wat mij betreft de eerste vragen die je inzicht geven in jouw volgende stappen.”
3. Toon ondernemerschap in je organisatie
Wie wel een duidelijk doel heeft, moet dat kenbaar maken. Misschien wil je na de zomer doorgroeien in het bedrijf waar je werkt of een switch maken naar een andere afdeling, omdat je daar beter op je plek bent. Malone: “Als je niet kenbaar maakt wat je aan het doen bent en waarvoor je je inzet, kan het goed zijn dat niemand dat door heeft. Laat daarom weten aan je leidinggevende en collega’s wat je doel is en waarom je dat wilt. Vraag altijd naar de mogelijkheden, maar kom ook zelf alvast met stappen die je wilt zetten om daar te komen. Iets wat je wilt leren bijvoorbeeld, of taken die je van een collega overneemt.”
Moet je je leidinggevende overtuigen dat jouw plannen goed zijn voor jou en het bedrijf? Benadruk dan hoe je jouw organisatie verder gaat helpen en in beweging krijgt. Je mag best lef hebben. Sterker nog, er wordt zelfs verwacht van financials van de toekomst dat ze proactief met ideeën komen om de organisatie verder te helpen, meent Yacht. Ondernemerschap tonen is zelfs een van de 6 futureproof skills voor financials die Yacht beschrijft in de whitepaper Futurizing Finance
Daag businesspartners uit met (afwijkende) meningen of plannen. Zo laat jij je op den duur gelden bij het directieteam en maak je impact. Leer dus om initiatiefrijk te zijn en train je proactieve houding. Je krijgt je organisatie in beweging als je ondernemerschap toont tijdens je werkzaamheden.
4. Train je focus
Wie impact wil maken als leider of professional moet in staat zijn om gefocust te werken. Een planning maken kan iedereen, maar de echt succesvolle mensen kunnen ertegen als die planning door onverwachte gebeurtenissen in de war wordt geschopt.
“De hele dag gebeuren er dingen die je niet had voorzien. Zo worden we elke dag meer dan 200 keer onderbroken, bijvoorbeeld door berichten. Daar moeten je hersenen van herstellen en gedurende die hersteltijd ben je trager, maak je meer fouten en ontstaat er stress”, legt Tigchelaar uit.
Het gaat er daarom om dat je goed in staat bent om gefocust te werken en snel weer in de flow komt nadat er iets onverwachts gebeurt. Hoe snel kun je schakelen tussen taken, projecten en klanten? Dat valt te trainen, zegt Tigchelaar. “Als je weet hoe je hoofd werkt, kun je je gedrag beter sturen. Zo krijg je rust, overzicht en controle in de hectiek van de dag.”
5. Werk wanneer je productief bent
Iedereen heeft van die dagen dat er weinig uit je vingers komt. Er valt grote winst te behalen als je dan gewoon je laptop dichtklapt. Werk wanneer je productief bent en werk niet wanneer je dat niet bent, zegt Alex Malone.
“Wanneer je doorwerkt zonder productief te zijn, maak je extra lange dagen zonder gewenst resultaat en zonder succes-gevoel. Dit werkt demotiverend en kan zelfs zorgen voor een negatief zelfbeeld. Het is vanuit deze positie moeilijk om je productiviteit en focus weer terug te pakken”, zegt ze. “Zie het moment na de vakantie als hét moment om voor jezelf te ontdekken wanneer je eigenlijk het productiefst bent, zodat je op basis daarvan je dag kunt indelen.”
Bonustip: deel je kennis en leer van anderen
Sparren met andere financiële experts kan helpen om nieuwe inzichten op te doen. Je ziet sneller kansen om veranderingen in organisaties teweeg te brengen en je bouwt een relevant netwerk op.
Sluit je daarom (kosteloos) aan bij de Futurizing Finance community van Yacht. Hier delen honderden financiële experts hun visie, kennis en ervaringen rondom trends vanuit het financiële vakgebied. Zo weet je altijd waar de kansen liggen en welke stappen mogelijk zijn voor jouw ontwikkeling. Ook handig wanneer je in je opdracht specifieke kennis nodig hebt.
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Yacht.